ORTODONTİK TEDAVİ NASIL YAPILIR?

Ortodontik Tedavi Nedir?

Ortodonti; alt ve üst çeneler ile diş çapraşıklıklarının düzeltilmesi ile uğraşan bir diş hekimliği branşıdır. Maloklüzyon adı verilen düzensiz ya da “kötü” kapanış ortodontik tedavi ile düzeltilebilir.

Ortodontik Problemlerin Sebepleri Nelerdir?

Ortodontik bozuklukların sebeplerinde kalıtımsal faktörler olduğu gibi çevresel faktörlerde önemli rol oynar. Uzun süre yalancı emzik ya da biberon kullanma, parmak emme, tırnak yeme, vb. gibi alışkanlıklar ortodontik bozukluklara sebep olabilir. Bu alışkanlıkların erken yaşta tedavi edilmesi gerekmektedir. Aynı zamanda süt dişlerinin çürümesi ve diş kayıplarının yaşandığı durumda diş boşluklarına ağızda var olan daimi dişler kayar. Orda çıkması gereken diş kendine yer bulamayınca çapraşıklık ve kapanış bozuklukları oluşur.

Erişkinlerde Ortodontik Tedavi Olur Mu?

Ortodontik tedavide yaş sınırı yoktur. Her yaşta dişleri hareket ettirmek mümkündür. Yaşa göre tedavi süresi ve planlanması değişebilir. Fakat erken yaşta teşhis edilen sorunun tedavi opsiyonları daha fazladır. Çenelerin önde ya da geride olması ise bir iskelet bozukluğudur ve bunun tedavisinin 12 yaşından önce yapılması gerekmektedir. Aksi takdirde ileriki yaşlarda tedavi çok daha zor olmaktadır.

Ortodontik Tedavi Gerektiğini Nasıl Anlarım?

Ortodontik tedaviye ihtiyacınız olup olmadığını, kapsamlı bir ağız muayenesinden sonra diş hekimleri veya ortodontisler belirlerler.

•  Üst ön dişler alt ön dişlere göre çok öndeyse,
  •  Alt ön dişler üst ön dişlere göre daha önde ya da üst dişler alt dişlere göre daha geride konumlanmışsa,
  •  Çenelerde dişlerin dizilimi için yeterli yer yoksa,
  •  Üst ön dişlerinizle alt ön dişlerinizin orta tarafı çakışmıyorsa

diş hekiminize görünmeniz gerekir.

Ortodontik Tedavi Ne Kadar Sürer?

Tedavi ortalama 1,5-2 yıl sürer. Ancak bu süre tedavinin şekline, hastanın yaşına göre değişiklik gösterebilir. Bu durumda süreç daha kısa veya uzun olabilir.

Randevularım Uzun Sürer Mi?

Braketlerinizin takılacağı ilk randevular bir saat ve üzeri sürebilir. Daha sonralarında ise ortalama 3-4 haftada bir randevular verilir. Braket kopması veya tel kırılması yaşamadığınız takdirde randevularınız 15-30 dk arası sürer.

Diş Çektirmem Gerekir Mi?

Profili, simetriyi ve yer darlığını önlemek amacıyla diş çekimleri yapılabilir.

Tel Takılırken Ağrı Olur Mu?

Braketler dişlerinizin önüne özel yapıştırıcıyla yapıştırıldığı için herhangi bir ağrı yaşamazsınız. Ancak, ilk takıldığında yanaklarda yaralar oluşabilir. Bu yaralar 1 hafta içerisinde kendiliğinden geçer ve genellikle tekrar oluşmaz.

Bu süreçte diş bakımı çok önemlidir. Braketler arasında besin artığının birikmemesi gerekmektedir. Her yemek sonrası dişler ve braket aralarını mutlaka temizleniz gerekmektedir.

Ortodontik Bozukluğu Engellemek İçin Ne Yapmamız Gerekir?

Ortodontik sorunların önemli bir bölümü kalıtsal kökenlidir. Bu anlamda ailelerin bu bozuklukları önlemek gibi bir şansları yoktur. Genetik aktarım dışında ortodontik sorunların ortaya çıkmasının başka sebepleri de vardır.

Süt dişlerinin çıkmasından itibaren korumalı, fırçalamalı ve kendi doğal süreçlerinde dökülmelerine kadar ağızda tutmalıdır. Süt dişleri vaktinden önce düşerse ya da çürük vb. sebeplerle çekilmek zorunda kalınırsa, bu dişlerin yerlerinin korunması amacıyla yer tutucular yapılmalıdır.

Parmak emme, emzik ve biberon emme gibi alışkanlıklar da dişlerde aralanma, yamulma vb. gibi ortodontik sorunlara yol açabilirler. Biberon, en geç 3 yaşlarında bırakılmış olmalıdır.