Pulpa İltihabının Gelişimi

-Pulpanın çürüğe karşı ilk reaksiyonu iltihapsal olmayıp, irkiltme sonucu odontobslatlar tarafından yapılan reaksiyonel dentindir. Düzenli kanalcıklar kapsayan fizyolojik sekonder dentine göre, düzenli olmaya ve az sayıda kanalcık kapsayan reaksiyonel dentin süt dişlerinde her zaman meydana gelmez. Daha çok aşırı derecede abrazyon gösteren ya da persiste süt dişlerinde, dentin kanalcıklarının kireçle tıkanması ile birlikte reaksiyonel tabakaya rastlanabilir.
- Pulpitisin ilk gerçek belirtileri, vasodilatasyon ve arkasından, eksüdasyon meydana getiren venöz stasdır. Bu olaylar reversibl olup, histo-patolojik bakımdan hiperemi ve subakut pulpitislerin karışılığıdırlar. Bu dönemler çoğunlukla, süt dişlerinde farkedilmeden geçerler.
- Bundan sonraki dönem, “akut” dönemdir. Bir önceki belirtilere nötrofil ve eozinofil’lerin diapedesi eklenir; “pulpitis seroza” karşılığıdır.
-Daha sonra ise monosit, lenfosit ve R.E.S’İN histiositlerinin işe karışması ile gene akut pulpitis çerçevesi içerisinde olan “pulpitis purulenta” başlar. Pulpa dokusu içersinde mikro abseler meydana gelmiştir.
İltihap seröz ve flegmonöz karakterde olarak, kök bölgesine doğru yayılır. Savunma kuvvetleri zarara uğramış olmasına rağmen, pulpa bazen akut reaksiyonlar gösterebilir.
- Bundan sonra iltihap kronikleşir. Pulpa elemanlarının yağlı ve kireçli degenerasnslarına rastlanır. Pulpa canlılığını tümüyle yitirir ve gangren meydana gelir.