Peridontal Hasatlıkta Prognozun Belirlenmesi

Bir peridontal hastalığın prognozunda bütün diş dizisinin ve her dişin ayrı ayrı değerlendirilmesi yapılmalıdır.

Bir diş dizisinin prognozunu tespit ederken şu hususlara dikkat edilmesi gerekir:

1.Hastanın Yaşı

Genç hastalarda peridontal harabiyet sonucunda meydana gelen kemik kaybı çok süratli ve kısa sürede olur. Bu sebeple prognoz tamir kapasitesi yaşlılara göre yüksek olsa dahi, iyi olmayacaktır. Yaşlılarda ise harabiyet çok daha yavaş ve uzun zamanda meydana gelir.

2. Yerel ve Genel Faktörler

Şayet kemik kaybı miktarı yerel faktörlerden dolayı olmuşsa yerel tedavi ile kemik erimesinin durması ve prognozun iyi olması düşünülür. Hadiseye genel faktörler karışmışsa ve bunların tayini ve tedavisi güçse o zaman bütün diş dizisini ilgilendiren prognoz daha zayıf olacaktır.

3. Kalan Kemiğin Yüksekliği

Hastalık tedavi edildiği takdirde etrafındaki kalan kemiğin dişlerin desteğine yeterli olup olmadığı düşünülmelidir. Genellikle kök boyunun üçte ikisi seviyesinden başka kemik kaybı olduğunda prognozu zayıf olarak kabul etmek gerekir.

4. Kalan Dişlerin Sayısı

Çekimine karar verilmiş olan dişlerden sonra ağız içinde kalan dişler planlanan bir protezi destekleyecek seviyede değilse prognoz zayıftır. Sabit veya hareketli protezleri desteleyecek diş yoksa yapılacak olan protezin sonucunda peridontal tedavinin prognozu zayıf olacaktır.

5. Hastanın Sistemik Durumu

Hastanın sistemik durumu ile prognoz arasında yakın bir ilişki vardır. Örneğin Parkinson hastalığına sahip bir bireyin ağız hijyenini temiz tutması az bir ihtimaldir. Bu sebepten dolayı bu bireyde prognoz zayıftır. Aşırı peridontal harabiyet meydana gelmiş kişide sadece yerel etkenler sorumlu olmaz. Bu durumda sistematik olguların da hadiseye karıştığı düşünülür.

6. Diş Morfolojisi

Kısa köklü ve nispeten geniş kuronlu dişlere sahip olanlarda prognoz zayıftır. Uzun ve kıvrık uçlara sahip olanlarda prognoz zayıf olur. Yani kuron kök oranı önemlidir.

7. Dişeti İltihabı

Kemik erimesinin eşit olduğu fakat dişeti iltihabının birinde az diğerinde fazla olduğu iki hastadan iltihabı fazla olan olguda daha başarılı bir sonuç alınır. İltihaba neden olan etkenler kaldırılırsa kemik erimesi durur ve prognoz daha iyi olur.