Coğrafik Dil

Eritema migritans ismi olarak da bilinir. Dili etkileyen atrofi ve filiform papillaların geçici kaybı ile karakterize sık görülen zararsız bir hastalıktır. Kavite görünümünde olan ve dilin dorusununda ve lateral kenarlarına beyaz parçalı şekilde papilların artması ile karakterizedir.

Etyoloji

Hastalığın temel nedeni bilinmemektedir. Nadiren altta yatan sistemik bir hastalık veya anemi hastalıkların dildeki hassasiyeti arttırdığı bildirilmektedir. Kalıtsallık çok kanıtlanmasa da aynı aile bireyleri arasında görülmektedir. Bazı araştırmalarda antihipertanif ilaç kullananların GD ile ilişkili olduğu vurgulanmıştır. Ayrıca GD’nin stres ile oluşabileceği vurgulanmıştır. Yayınlanan bir araştırmada celiac hastalığında GD’nin ortaya çıktığı bildirilmiştir. Ayrıca emosyonel faktörler, vitaminin eksiklikleri, bakteriyel ve fungal faktörler rol alır.

Lokalizasyon

Genellikle dilin dorsumu ve lateralinde görülür.

Klinik Belirtiler

Filiform papillaların atrofisine bağlı olarak eritematöz düzgün yuvarlak lekeler ile karekterizedir. Bazen lezyonlar küçük beyaz plaklar şeklinde başlar ve merkezden uzaklaşarak artan kızmızı lezyona dönüşür. Lezyonun bir yerde kaybolup daha sonra başka bir yerde çıkması en büyük özelliklerinden biridir. Etkilenen bölgelerde etrafı beyaz kırmızı lekeler mevcuttur.  Bu lezyonlar dil üzerinde harita varmış görünümü çizdiklerinden ve hareket eder gibi görünüm verdiklerinden dolayı eritema migritans ismini almıştır.

Tedavi

Diagnoz klinik teşhise dayanmaktadır, nadiren başka bir tanıya karışmamak için biyopsi alınabilir. Tedavide kesin bir uygulama yoktur. Topikal steroidler, retionik asit, siklosporinler, antihistaminikler, triaamsinolone asetonid, diğer kortikosteroidlere nazaran daha etkilidir.